Dažkārt šķiet, ka likumi, aizliegumi un rīkojumi ir izdomāti, lai cilvēkam sarežģītu dzīvi un ierobežotu tā dažāda veida brīvības. Tomēr dažkārt dzīve sniedz mācības, kas liek vismaz dažus no rīkojumiem uztvert pazemīgi un tos ievērot. Personīgā pieredze pēdējā mēneša laikā.
Farmaceitiskā mācība
Otrdien tika aizvadīta LAF biedru pilnsapulce, kurā viena no tēmām bija arī dopings, tā lietošanas kontrole Latvijā un pasaulē. Protams, visi izpriecājās par Mildronāta, alkohola, zāles pīpēšanas un citām tradicionālajām tēmām – viss kā parasti. Cita starpā VSMC Antidopinga nodaļas vadītāja Gata Berķa prezentācijā tika parādīts, kā mājas lapā www.antidopings.lv var atrast medikamentu sarakstu un to, vai jūsu izmantotie medikamenti nesatur sportā aizliegtas vielas. Mans pieņēmums – diez vai tas tā tieši uz mani attiecas, jo es ikdienā no zālēm izvairos un, pat, ja kaut kas dikti sāp, paķeru kādu vispārpieejamu tableti, ar ko pamatā arī pietiek.
Jau otrdienas sapulces laikā jutu, ka ziemas un pavasara koķetēšana man ir sarūpējusi klepu, iesnas – saaukstēšanos. Darba daudz, tāpēc nākamajā dienā uz aptieku, kur, noskaitot aptiekāram visas savas puņķainās bēdas, viņš kā pirmo ieteica attēlā redzamo medikamentu. Redzējis tādu nebiju, bet, ja reiz zinātājs iesaka un saka, ka labi darbojoties, jāņem ciet.
Tā kā tikko bija aizvadīta minētā saruna par dopinga lietām, savukārt iegādātās zāles nav gluži tikpat pazīstamas kā piparmētru tēja, intereses pēc ierakstīju Antidopings.lv meklētājā… Jā, kā nojautāt – esmu kļuvis par dopinga lietotāju! Joki jokiem, bet, ja šajās brīvdienās Lieldienu vietā būtu folkreisa sacensības, kurās es, visticamāk, rautos piedalīties, un, ja atnāktu vīri ar čuru trauciņiem, visticamāk, uz četriem gadiem mana spožā karjera autosportā būtu beigusies. Jā, tieši tik vienkārši! Turklāt uzreiz piebilde – folkreisā jau ir bijušas īstas, oficiālas dopinga kontroles ar īstu sportistu pārbaudīšanu un īstiem, par laimi labiem, rezultātiem. Nav iemesla padomāt, ka folkreiss, kross, utt nav olimpiskās spēles, gan jau neatnāks. Antidopinga pārstāvis, starp citu, sapulcē apliecināja, ka šogad noteikti atkal būs vizītes arī Latvijas autosportā.
(image)
Konkrētās zāles metu pie malas un ceru, ka draiskās tabletītes atstās manu organismu līdz sezonas sākumam. Starp citu, vēl pirms personīgā eksperimenta jau ienāca ziņas, ka vēl viens krosa braucējs jau spiests mainīt medikamentus, lai līdz Smiltenes posmam būtu “tīrs”.
Antidopinga prezentācija LAF pilnsapulcē
Ziņa par LAF pilnsapulcē lemto
Hermētiskā mācība
Dažkārt gadījies dzirdēt, kā sacensībās tehniskajā komisijā sportisti spiesti noklausīties, ka salonā izvietotie elementi – bākas, akumulatori, elektrības vadi un caurules – neesot pareizi nosegti. Ļoti bieži šī komisāru informācija tiek uztverta kā piekasīšanās un perfekcionisma prasīšana tur, kur to nevajag – folkreisā un arī krosā taču var pa vienkāršo, nav jau WRX.
Pēc Jēkabpils folkreisa posma, kurā automašīna ar starta numuru 100 izstājās fināla vidū, aizvadīju pētniecības darbus, kāpēc mašīna īsti pati no sevis apklusa. Lai gan domās bija virzieni, kurā meklēt defektu, viss apstājās un atklājās brīdī, kad tehniku gribējās dabūt lejā no piekabes.
Teiksim tā – akumulators bija nosegts, taču vienmēr var labāk, sevišķi, ja runājam par hermētiku, necaurlaidību, utt. Manā gadījumā akumulators bija uzsprādzis, izveidojot izkusušu, skābes saēstu caurumu tā vidū, atlauztu akumulatora korpusu, pārsega piekušanu pie baterijas stiprinājumiem… Viss beidzās laimīgi, līdz tam pat nebija nojautas par šādu teroraktu manas mašīnas salonā. Vienīgi pārdomas – ja nu akumulators būtu nevis mašīnas pakaļējā beņķa vietā, bet gan blakus un, ja nu pārsegs būtu – teikšu godīgi – vēl švakāks nekā tas bija šoreiz?
(image)
Iedomājieties, tas viss tiešām dabā spēj notikt! Apnikusī frāze “Autosportā drošība pirmajā vietā” ieguvusi jaunu nozīmi manā prātā.
болееMēnesi pirms Latvijas autokrosa čempionāta starta Open 2500 klasē licencējušies astoņi sportisti, līdz ar to formāli izpildīts LAF Krosa komisijas uzdevums, lai klase saņemtu Latvijas čempionāta statusu.
Klasei šobrīd licencējušies Harijs Līgotnis, Jānis Kozlovskis, Kristaps Ašmanis, Ints Jeršovs, Raivis Grigorovičs, Armands Pārupe, Eduards Iesalnieks un Jānis Dreimanis. Turklāt dzirdēts, ka šajā klasē gaidāmi arī papildinājumi – ja ne uz Smiltenes posmu, tad uz nākamajiem posmiem.
Ja par Open 2500 statusu bija nervozitāte, taču ne bažas, tad šobrīd bez statusa paliek Open 3500 klase. Kategorijā licenci saņēmis Aldis Zēbergs, Lauris Unāms un gatavs manevriem arī Jānis Borševskis. Taču cerību uz astoņiem dalībniekiem Latvijas robežās atlikušās diennakts laikā nav.
Tas gan nenozīmē, ka šīs mašīnas šogad Latvijas krosa saimē nebūtu iespējams izmantot. Pirmkārt, pastāv iespēja šīs klases ietvaros, kopā ar kaimiņiem, aizvadīt Baltijas sezonu. Otrkārt, vietējais un šeit notiekošais NEZ rallijkross uzņems šīs mašīnas atplestām rokām. Treškārt, Lietuvā šogad notiks gan Eiropas autokrosa čempionāta posms, gan RallycrossChallenge sacīkste. Plus Igaunijas rallijkrosa čempionāts – sanāk gana garš kalendārs. Turklāt nav aizliegts klasei krāt kolektīvu 2017. gada aktivitātēm.
Oficiālais licencēšanās termiņš tiem sportistiem, kuri plāno startēt Latvijas čempionāta pirmajā posmā, formāli noslēdzas ceturtdien, 24. martā.
болееGandarījums par šā gada sportistu gatavošanos Latvijas autokrosa čempionātam – jauna diena, jauns licenču īpašnieku vilnis.
Open 2500 klasei šodien vēl divi sportisti: Armands Pārupe un Eduards Iesalnieks. Kopējais klases licenču skaits līdz ar to – septiņi. Intriga saglabājas, bet valda patīkamas nojausmas par klases Latvijas čempionāta statusu.
Uzrāviens arī VAZ Klasika rindās: piepulcējas Andris Krieviņš, igaunis Heinars Lehtsārs un Gatis Lībis.
Pa septiņiem licencētiem braucējiem 2000 Super, Open 2500 un VAZ klasē. Četri licencēti braucēji 1600 klasē, pa vienam Open 3500 un B600 klasē.
Līdz šim licencētie Latvijas autokrosa čempionāta sportisti
1600
Pēteris Āboliņš
Mareks Dainis
Krists Valters
Raimonds Mūrnieks
2000 Super
Normunds Akmentiņš
Mārtiņš Spīķis
Edijs Ošs
Mārtiņš Starks
Juris Smilga
Juris Spīķis
Oskars Troika
Open 2500
Harijs Līgotnis
Jānis Kozlovskis
Kristaps Ašmanis
Ints Jeršovs
Raivis Grigorovičs
Armands Pārupe
Eduards Iesalnieks
B600
Jānis Baumanis
Open 3500
Aldis Zēbergs
VAZ Klasika
Edijs Zimza
Rinalds Apiņš
Edgars Elsts
Arnis Odiņš
Andris Krieviņš
Heinars Lehtsārs
Gatis Lībis
болееFoto: Kaspars Cikmačs, 4rati.lv
Pēc nedaudz vairāk nekā nedēļas startēs šā gada Latvijas autokrosa čempionāts, tāpēc sportisti arvien aktīvāk veic licencēšanās procesu. Klašu sastāvi vēl pieticīgi, taču parādās patīkamas nianses un braucēju plāni, vēsta portāl “autocross.lv”.
Pašlaik – visai prognozēti – visvairāk dalībnieku pulcējas 2000 Super klasē – vienīgā kategorija, kurā jau būtu posma ieskaitei nepieciešamais kvorums. No līdz šim vērotā pamatsastāva licences nokārtojuši Edijs Ošs, Mārtiņš Starks, Juris Spīķis un Oskars Troika. Nojaušams, ka šajā klasē varētu nonākt arī Normunds Akmentiņš. Pērn sezonas nogalē daudzsološi atgriezušais Juris Smilga jau licencēts šim gadam. Nodomus neslēpj arī folkreisa pērnās vasaras un šīs ziemas kausu otrās vietas ieguvējs Mārtiņš Spīķis, kurš Facebook leģendārā Peugeot 206 fotogrāfijai parakstījis: “Ar milzīgu ģimenes atbalstu šo Peugeot 206 atkal vedīšu trasē, kā arī debitēšu Latvijas čempionāta 2000 Super klasē! Būšu pēc kārtas ceturtais no brāļiem, kas startējis ar šo auto! Brāļi kopā izcīnījuši piecus čempiontitulus, divus Latvijas čempionātā, trīs Baltijā!”
Arī 1600 klasē, šķiet, būs labs sportistu pulks. Pērnā gada rudens bažas, ka klase šogad varētu cīnīties ar kvoruma problēmām, ir mazinājušās. Pašlaik licences sakārtojuši četri braucēji: vicečempions Raimonds Mūrnieks, Mareks Dainis, kā arī čempionāta debitanti Pēteris Āboliņš un Krists Valters.
Raimonds, pēc visa spriežot, šogad varētu kļūt par čempionāta galveno favorītu, vismaz pagaidām tā šķiet. Tikmēr Mareks Dainis būvē jaunu Hondu šai klasei: “Darbi iet uz priekšu, jaunajā virsbūvē no iepriekšējās mašīnas puse mezglu jau pārlikta. Šonedēļ tiek ielikts dzinējs, tad paliek tikai sīkumi – degvielas tvertne, logi un pārējais.”
Pēteris Āboliņš debijai gatavo savulaik rallijā braukušu VAZ 2108. Savukārt Krists Valters šobrīd ir jaunākais no licencētajiem sportistiem: 15 gadi. Kurzemnieks līdz šim aizvadījis vairākas amatieru treniņsacīkstes, nu briest debijai čempionātā.
Klasē bez regulārajiem braucējiem fragmentāri plāno parādīties arī Kaspars Silenieks, Sandis Džeriņš un Jānis Balodis – braucēji neplāno pilnu čempionātu, bet uz starta redzēsim, cerams. Runā, ka pilnu sezonu klasē varētu mēģināt aizvadīt titulētais Reinis Lilienšteins.
Šīs starpsezonas klašu karaliene(s) ir reformētā(s) Open klase(s). Vairākkārt pieminētais nosacījums – astoņi licencēti sportisti līdz 24. martam, lai būtu čempionāta statuss – rada zināmu intrigu. Vispārpieņemtā patiesība līdz šim bijusi, ka Open 2500 sapulcēs nepieciešamos astoņu dalībniekus, turklāt nupat izskatās, ar drošu uzviju. Savukārt Open 3500 savu pulciņu nesavāks. Taču par lielo klasi – pēdējā brīža rāvienam vēl ir laiks un, interesanti, ka licenci kā šīs klases braucējs nokārtojis neviens cits kā Aldis Zēbergs. Ja šis manevrs varētu kalpot par pēdējā brīža brīnuma aizsācēju, tad pārējiem ir atlicis pavisam maz, lai izveidotu klasi.
Aldis gan apzinās, ka Latvijas čempionātā diez vai klase būs. Šo sezonu paredzēts pavadīt bez konkrētas programmas – starts Lietuvas Eiropas čempionāta posmā, tuvākajās rallijkrosa sacensībās. Šis plāns saskan arī ar citu pērnā gada Open braucēju, kuri atbilstu Open 3500, plāniem. Starp citu, klasei ir reāla Baltijas autokrosa čempionāta norise, taču tad nepieciešamas aktivitātes no lietuviešu puses. Pa abām valstīm sapulcēt sešus dalībniekus Baltijas posmos būtu pat iespējams.
Open 2500 klasē šobrīd pieci licencēti braucēji – jau iepriekš minētajiem Harijam Līgotnim, Jānim Kozlovskim un Kristapam Ašmanim pievienojušies Ints Jeršovs un Raivis Grigorovičs, kurš gatavojas čempionātam šajā klasē ar jaunu auto. Noprotams, ka tuvākajās dienās būs papildinājumi, kas arvien pārliecinošāk pietuvos klasi čempionāta statusam. Iespējams, klasē šogad redzēsim arī neticamus tehnikas brīnumus, taču – lai tie realizējas, tad pētīsim.
VAZ Klasika klasē šobrīd četri licencēti braucēji – čempions Arnis Odiņš, pieredzējušais Edijs Zimza, pērn čempionātā debitējušais Edgars Elsts, kā arī šogad debijas sacīksti plānojošais Rinalds Apiņš.
Pašlaik visklusākā no visām ir B600 klase, lai gan starpsezonā tā sakūla tehniskas dabas jautājumus par to, kāda bagiju klase izskatīsies tuvākajā nākotnē. Braucēji būs un daudz. Uz starta arī Jānis Baumanis, kurš šobrīd ir vienīgais licencētais klases braucējs. Un nē, ne tas Jānis Baumanis, kuru padomājāt! Sakritības rezultātā šogad krosā debitēs cits Jānis, ne tas, kurš divkārtējais šīs klases Latvijas čempions. Ā, un jā, arī Eiropas rallijkrosa čempions un pasaules čempionāta dalībnieks.
B600 klasē līdzšinējā čempione Beate Klipa varētu netikt uz visiem posmiem visai pamatīgās citu disciplīnu programmas dēļ – šogad paredzēts arī kartings, autošoseja un rallijkross. Runā, ka šogad pa retam uz starta redzēsim arī Valteru Zīvertu.
Starp citu, šogad atkal tiks aizvadīts Baltijas kauss smagajām automašīnām, no kurām viens posms notiks vasarā Smiltenē. Pašlaik viens Latvijas licenci saņēmušais braucējs smago auto cīņām B6000 klasē ir Intars Bališevs.
Visi minētie pašlaik ir visi nacionālā līmeņa krosa licences saņēmēji, taču, saprotams, tas ir tikai sākums. Vai pamanījāt, ka katrā klasē ir jauni sportisti? Tendence iepriecinoša!
Līdz šim folkreisā un LAF Krosa komisijas kausā startējušais Armands Pārupe šodien kļuvis par vēl vienu licencētu Latvijas čempionāta Open 2500 klases braucēju. Sagatavots jauns Volvo S60, taču apaļīgo Volvo invāzija šogad trasēs būs pamatīga.
Pēc sezonām folkreisā un krosā Pārupe ar priekšpiedziņas Volvo S60 gatavs debijai Latvijas autokrosa čempionātā. Līdz ar to šobrīd Open 2500 klasei licencējušies seši braucēji, vēl solis tuvāk čempionāta statusam.
Armands ar S60 startēja jau pērn. Taču čempionātam sagatavots jauns auto, bet kopumā šādi Volvo būs trīs. Vēl bez čempionāta mašīnas viens Volvo cīnīsies LAF Krosa komisijas kausā, bet vēl viens (pērnais) – folkreisā. Armands, kurš kopā ar vārda brāli un kolēģi, folkreisā startējošo Armandu Aseriņu ikdienā nodarbojas ar Volvo rezerves daļu tirgošanu (tad nu gan pārsteigums!), ievilkuši krosa saimē vēl vairākus entuziastus. Vēl bez minētajām Volvo mašīnām folkreisā uz starta būs arī divi BMW automobiļi.
Starp citu, pirmais un pašlaik vienīgais folkreisā startējušais Volvo pērn bija Andrejam Lajevskim, kurš pierādīja, ka ar aizmugures piedziņas auto var sasniegt izcilus rezultātus. Pērn Vasaras kausā sasniegta trešā vieta. Taču pēc sezonas šis Volvo 940 piedzīvoja savu pēdējo avāriju un šogad trasēs vairs nebūs redzams. Tomēr Andrejs folkreisa sezonai gatavojas – ar jaunu auto un, lai arī cenšas paturēt noslēpumā tā marku un modeli, saka priekšā, ka Latvijas krosa vidē šāds auto nav bijis. Tā kā izteiktie Klasiku automobiļi BMW, VAZ, Volvo, utt, ir manīti, minējumi virzās Mercedes virzienā. Taču gaidīsim Andreja atzīšanos.
Izmantotie resursi:
www.autocross.lv
Winter СПРИНТ "Смилтене 2016" Общий счет: http://www.teperis.lv/lv/page/126
Nolikums vēsta, ka Latvijas čempionāta dalībniekiem jānokārto licencēšanās procedūra mēnesi pirms pirmās sacīkstes, kurās sportists plāno startēt čempionātā. Tas nozīmē, ka tiem, kuri gatavojas startam Smiltenē 24. aprīlī, formāli palikušas deviņas darba dienas, lai ķertos pie procesa.
Lai arī šis noteikums spēkā ir jau vairākus gadus, ikgadējā LAF Krosa komisijas vadītājas pretimnākšana licencēšanās termiņa ievērošanu padarījusi formālu. Taču šogad pēdējā diena var būt daudz izšķirošāka, jo faktiski noteiks Open klašu statusu šā gada Latvijas autokrosa čempionātā. Ja 24. marta vakarā nebūs astoņu licencētu Open 2500 un astoņu Open 3500 klases braucēju, klasēm čempionāta statuss netiks piešķirts.
Visticamāk, Open 3500 klasei neizdosies uzsākt cīņu par Latvijas čempiona titulu – šobrīd nav ziņu, ka sportisti censtos tuvoties čempionāta statusam. Reāli arī Latvijā šobrīd, šķiet, nav astoņu šīs klases braucēju un vienīgā cerība varēja būt kaimiņvalstu braucēju piesaistīšana.
Starp citu, Open 3500 klases čempionāta statusa nesasniegšana nenozīmē šīs klases eksistences beigšanos – tā jebkurā gadījumā saglabāsies kā viena no Latvijas autokrosa klasēm, kura krosa režīmā varēs darboties, piemēram, LAF Krosa komisijas kausa posmos.
Open 2500 klasē šobrīd licences sakārtojuši trīs sportisti – Harijs Līgotnis, Jānis Kozlovskis un Kristaps Ašmanis. Tātad vēl ir iztrūkums klases grāmatvedībā. Taču pēc sarunām noprotams, ka kvorumam vajadzētu sapulcēties – galvenais nenokavēt.
Latvijas čempionāts startēs ar pirmo posmu Smiltenē, Tepera trasē, 24. aprīlī.
болееFoto: Kaspars Cikmačs, 4rati.lv
Ceturtdien Saeima otrajā lasījumā ir atbalstījusi grozījumus Sporta likumā, nosakot, ka turpmāk sporta sacensības autosportā, motosportā un ūdens motosportā drīkstēs rīkot tikai licencētās trasēs vai norises vietās.
Tāpat zināms, ka sacensības turpmāk drīkstēs notikt vien tāda galvenā tiesneša vadībā, kurš ir licencēts attiecīgajā atbilstošas kategorijas sporta veidā.
Autosportā trases un tiesnešus licencēs Latvijas Automobiļu federācija (LAF), motosportā tādas tiesības būs Latvijas Motosporta federācijai (LaMSF), savukārt ūdens motosportā – Latvijas Ūdens motosporta federācijai (LŪMSF).
LAF uzskaitē šobrīd atrodas trīs kartinga trases un sešas autokrosa/rallijkrosa trases. LamSF uzskaitē ir 19 motokrosa trases, kā arī divas spīdveja trases. Tādos motosporta paveidos kā triāls, enduro un citi trases licencēšana notiek uz vienu dienu.
Izmantotie resursi:
www.leta.lv